Voorwaarden
Algemene Voorwaarden Studio Reizevoort
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1. Opdrachtnemer: Studio Reizevoort gevestigd te Zoeterwoude ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 28094901.
1.2. Opdrachtgever: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Opdrachtnemer een overeenkomst sluit of wil sluiten.
1.3. Overeenkomst: De overeenkomst van opdracht tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever betreffende de levering van stylingconcepten, event-branding en de verhuur van meubilair, apparatuur en stylingitems, en overige gerelateerde diensten.
1.4. De Voorwaarden: de onderhavige voorwaarden
1.5. Producten en Diensten: Alle door Opdrachtnemer aangeboden en/of geleverde stylingconcepten, meubilair, apparatuur, stylingitems en aanverwante diensten en producten.
1.6. Opdracht: een opdracht tot het afnemen van materialen, verzorgen van styling of het organiseren van een evenement.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1. De Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, overeenkomsten, leveringen en andere rechtsbetrekkingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
2.2. De Voorwaarden zijn met
uitsluiting van eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever van
toepassing. De toepasselijkheid van de door Opdrachtgever gehanteerde algemene
voorwaarden wijst Opdrachtnemer hierbij uitdrukkelijk van de hand. Enig
andersluidend beding in de eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever
doet aan het voorgaande niet af.
2.3. Indien contractueel van de Voorwaarden wordt afgeweken, hebben de
contractuele afspraken tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer voorrang boven
deze algemene voorwaarden, mits deze contractuele afspraken door Opdrachtnemer
schriftelijk of per email zijn bevestigd. In alle overige gevallen prevaleren de
Voorwaarden. Opdrachtgever kan geen beroep doen op afwijkingen die eerder in
een contractuele relatie tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn
overeengekomen.
2.4. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de Voorwaarden te allen tijde
zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen. De wijzigingen zullen
schriftelijk of elektronisch aan Opdrachtgever worden bekend gemaakt, waarna
deze wijzigingen na 14 dagen in werking treden.
2.5. In geval van afwijkingen tussen de Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden
en de vertaling daarvan in een andere taal, zal de Nederlandse tekst bindend
zijn.
2.6. De Opdrachtgever met wie eenmaal op deze voorwaarden is gecontracteerd,
stemt in met de toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtnemer op
latere overeenkomsten tussen haar en Opdrachtnemer.
Artikel 3 – Offertes en Overeenkomsten
3.1. Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij de offerte uitdrukkelijk anders vermeld. Opdrachtnemer is gerechtigd een vrijblijvende offerte te herroepen binnen 3 werkdagen na aanvaarding van deze offerte door Opdrachtgever.
3.2. Voor alle offertes geldt dat deze zijn gebaseerd op de door Opdrachtgever verstrekte gegevens. Bij gebleken onjuistheid c.q. onvolledigheid daarvan kan Opdrachtgever aan een (geaccepteerde) offerte geen rechten jegens Opdrachtnemer ontlenen.
3.3. Een Overeenkomst komt tot stand door:
- Na aanvraag door Opdrachtgever, een orderbevestiging van Opdrachtnemer
- De schriftelijke aanvaarding door Opdrachtgever van een offerte, welke is uitgebracht door Opdrachtnemer
- Indien Opdrachtnemer op verzoek van Opdrachtgever direct aanvangt met de werkzaamheden.
3.4. Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer
niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een
overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Offertes gelden ook niet
automatisch voor toekomstige orders.
3.5. Indien Opdrachtnemer een aanbod doet welk aanbod door Opdrachtgever wordt
aanvaard, heeft Opdrachtnemer het recht dit aanbod binnen twee werkdagen na
kennisneming van de aanvaarding door Opdrachtgever te herroepen.
3.6. Wijziging van een schriftelijke Overeenkomst kan slechts geschieden door een schriftelijke bevestiging van Opdrachtnemer.
Artikel 4 – Duur van de overeenkomst
4.1. De overeenkomst vangt aan op het moment dat de Producten en Diensten worden geleverd en eindigt op het moment dat Opdrachtgever het weer inlevert.
4.2. Indien de Producten en Diensten items door toedoen van de Opdrachtgever niet op het overeengekomen dag en tijdstip worden geretourneerd, is Opdrachtgever per nagelaten dag van retournering een boete verschuldigd gelijk aan het over die dag verschuldigde bedrag aan huur.
Artikel 5 – Prijzen en
Betaling
5.1. Alle op prijslijsten en gedane aanbieding genoemde prijzen van goederen,
gelden per stuk, per dag, exclusief transportkosten, exclusief manuren voor
opbouw en afbouw, exclusief schoonmaakkosten en overige kosten in welke vorm
dan ook. De huurprijs wordt per stuk gehuurd goed berekend en geldt voor de van
tevoren overeengekomen huurperiode.
5.2. Opdrachtgever dient betaling te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum en in ieder geval uiterlijk twee werkdagen voor de afgesproken leverdatum. Met vooraf verleende toestemming door Opdrachtnemer geschied de betaling (achteraf) op rekening.
5.3. Bij gebreke van tijdige betaling is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer een rente verschuldigd ter hoogte van 1,5% per maand, een gedeelte van een maand daaronder begrepen. Opdrachtgever is bij niet tijdige of volledige nakoming van een of meer betalingsverplichtingen naast de rente de werkelijke gemaakte buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd aan Opdrachtnemer. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van de hoofdsom, in ieder geval minimaal € 250,00.
5.4. In geval van overlijden,
(het voornemen tot) aanvraag of aangifte van faillissement, surseance van
betaling of het voornemen tot een onderhandse schuldsanering of liquidatie van
de (onderneming van) Opdrachtgever, zijn de verplichtingen van Opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar.
5.5. Het, geheel of gedeeltelijk, niet gebruiken van het Producten en Diensten,
om wat voor reden dan ook, heeft geen enkele invloed op de overeenkomst of het
nakomen van de betalingsverplichting door de Opdrachtgever. Ook redenen in het
kader van weersomstandigheden, vergunningen, onvoldoende beschikbare ruimte of
het niet doorgaan van evenementen doen hier niets aan af.
5.6. Rolcontainers, kratten, kisten, pallets, verhuisdekens en andere
verpakkingsmaterialen worden bij Opdrachtgever in rekening gebracht indien deze
niet of beschadigd retour komen.
Artikel 6 – Annulering
6.1. Annulering van de overeenkomst door Opdrachtgever dient schriftelijk te gebeuren.
6.2. Bij annuleren van (een deel van) de Overeenkomst door Opdrachtgever, is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer de navolgende vergoeding verschuldigd:
Hoogte bedrag van Producten en Diensten
Werkdagen tot levering tot €
1.000,- €
1.000 - € 5.000,- Boven € 5.000,-
Dezelfde dag
100%
100% 100%
Tot 1 dag
75%
90%
95%
1 - 5 dagen 50%
75%
85%
5 - 10 dagen
25% 50%
60%
10 - 25 dagen 0% 25%
35%
25 - 45 dagen
0% 0%
10%
45 + dagen
0%
0% 0%
6.3. Het niet doorgaan van Opdracht, om welke reden dan ook, geeft Klant geen recht op korting of annulering zonder vernoemde annuleringskosten.
Artikel 7 – Levering en retournering
7.1. Afhankelijk van de afgenomen Producten en Diensten, geschiedt de levering en retournering op het overeengekomen tijdstip en op de locatie als overeengekomen, ofwel door het ophalen van de afgenomen Producten en Diensten door Opdrachtgever. De wijze van levering en retournering wordt vastgelegd in de Overeenkomst.
7.2. Het risico voor de afgenomen Producten en Diensten gaat over op de Opdrachtgever op het moment van levering.
7.3. Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat de locatie geschikt is voor de levering en installatie van afgenomen Producten en Diensten. De aflever- / ophaallocatie dient te zijn voorzien van een verharde ondergrond (asfalt, bestrating of rijplaten). Dit geldt tevens voor de toegang tot de laad/los-locatie. De Opdrachtgever dient zorg te dragen voor een goede bereikbaarheid voor alle transportmiddelen van Opdrachtnemer, dat wil zeggen een vrije doorgang voor deze transportmiddelen. Indien bij levering of retour blijkt dat de locatie niet of slecht bereikbaar is, zijn alle daaruit voortkomende kosten voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
7.4. In het geval van levering van Producten en Diensten op locatie, voert Opdrachtnemer de opbouwwerkzaamheden uit. Om deze opbouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren moet de locatie waar dit moet gebeuren leeg zijn. Indien dit niet het geval is, zijn alle daaruit voortkomende kosten voor rekening en risico van de Opdrachtgever. Het risico voor de afgenomen Producten en Diensten gaat in het geval van de opbouw op locatie over op de Opdrachtgever op het moment dat de geleverde Producten en Diensten volledig zijn opgebouwd.
7.5. De levering en retournering wordt gepland tussen 08.00 en 18.00, tenzij vooraf tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer andere tijden zijn overeengekomen.
Artikel 8 – Gebruik van Producten en Diensten Items
8.1. Opdrachtgever is verplicht de Producten en Diensten items met zorg te behandelen en te gebruiken overeenkomstig hun bestemming.
8.2. Het is Opdrachtgever niet toegestaan de Producten en Diensten items zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer aan derden in gebruik te geven of onder te verhuren.
8.3. Bij beschadiging, verlies of diefstal van de Producten en Diensten items is Opdrachtgever aansprakelijk voor de vervangingswaarde en/of reparatiekosten.
8.4. Na retournering van het Producten en Diensten aan Opdrachtnemer, vindt in het magazijn van Opdrachtnemer een telling en controle op schade plaats, welke bindend is. De afbouw en retournering van materialen door Opdrachtnemer is niet te beschouwen als een dergelijke controle. Als Opdrachtgever bij de controle aanwezig wil zijn, dient zij dit bij het aangaan van de Overeenkomst aan te geven, zodat een afspraak kan worden gemaakt voor het tijdstip van de controle (binnen 24 uur na retourneming). Indien bij voornoemde controle schade aan het Producten en Diensten wordt geconstateerd, wordt Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld. In deze schademelding zal een termijn worden gesteld waarbinnen de beschadigde zaak voor Opdrachtgever ter beschikking wordt gehouden, ten behoeve van een (contra-/tegensprekelijke) expertise. Na verloop van deze termijn wordt tot reparatie of vervanging overgegaan en worden alle kosten aan Opdrachtgever doorbelast. Indien Opdrachtgever geen gebruik maakt van de mogelijkheid tot contra-/tegensprekelijke, is de schadevaststelling door Opdrachtnemer bindend.
Artikel 9 – Intellectueel Eigendom
9.1. Alle rechten van intellectueel eigendom met betrekking tot de door Opdrachtnemer ontwikkelde stylingconcepten, ontwerpen, teksten, afbeeldingen, video's, en andere materialen blijven te allen tijde exclusief eigendom van Opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.
9.2. Het is Opdrachtgever niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer de genoemde stylingconcepten en materialen te kopiëren, openbaar te maken, te verveelvoudigen of op andere wijze te gebruiken dan voor het doel waarvoor ze ter beschikking zijn gesteld.
9.3. Opdrachtgever erkent dat inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer leidt tot aansprakelijkheid voor alle daaruit voortvloeiende schade. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer vrijwaren voor alle aanspraken van derden die verband houden met schending van deze rechten door Opdrachtgever.
9.4. Indien Opdrachtnemer op verzoek van Opdrachtgever stylingconcepten of ontwerpen ontwikkelt die specifiek zijn afgestemd op de wensen van Opdrachtgever, blijven de rechten op deze concepten en ontwerpen eveneens bij Opdrachtnemer berusten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
9.5. Opdrachtgever verkrijgt enkel een gebruiksrecht voor de duur en doeleinden zoals overeengekomen in de overeenkomst. Dit gebruiksrecht is niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar.
Artikel 10 – Verzekering
10.1. Opdrachtgever is verplicht om een passende verzekering af te sluiten voor de Producten en Diensten items gedurende de huurperiode en preventieve maatregelen te nemen ter voorkoming van diefstal.
10.2. Opdrachtnemer kan te allen tijde een bewijs van verzekering opvragen en Opdrachtgever is verplicht dit op eerste verzoek van Opdrachtnemer te overleggen.
Artikel 11 – Aansprakelijkheid Opdrachtgever
11.1. Opdrachtgever is aansprakelijk voor verlies, diefstal, beschadiging of op andere wijze verloren gaan van geleverde producten en diensten gedurende de gehele huurperiode en zal het geleverde, onderdelen of toebehoren tegen vervangingswaarde (inclusief administratiekosten, eventuele demontage- en montagekosten) aan Opdrachtnemer dienen te vergoeden. Opdrachtgever dient Producten en Diensten te beschermen tegen weersinvloeden. Schade door vocht is derhalve voor rekening van Opdrachtgever. Voor zoekgeraakte zaken, die later toch nog door klant gevonden en teruggebracht worden, betaalt Klant de verschuldigde huurprijs, verminderd met de al in rekening gebrachte vervangingswaarde.
11.2. De vervangingswaarde wordt uitsluitend door Opdrachtnemer vastgesteld. De mancoprijs/vervangingswaarde wordt in rekening gebracht voor de producten die vermist of onherstelbaar zijn geraakt. De oorspronkelijke cataloguswaarde wordt gehanteerd.
11.3. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden ter zake van schade die verband houdt met de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 12 – Overmacht
12.1. Onder overmacht wordt verstaan iedere omstandigheid buiten de wil en invloed van Opdrachtnemer, die de nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert.
12.2. In geval van overmacht heeft Opdrachtnemer het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Opdrachtnemer gehouden is tot enige schadevergoeding.
Artikel 13 –
Aansprakelijkheid Opdrachtnemer
13.1. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is uitdrukkelijk beperkt tot
directe zaaks beschadiging en letselschade, aan zaken en personen van Opdrachtgever,
veroorzaakt door een aantoonbaar Gebrek aan het Producten en Diensten of door
opzet of grove schuld van Opdrachtnemer. Opdrachtnemer aanvaardt slechts
aansprakelijkheid, indien en voor zover deze aansprakelijkheid wordt gedekt
door haar verzekering, één en ander tot het bedrag van de door de verzekering
gedane uitkering. Aansprakelijkheid voor overige (gevolg)schade en
vermogensschade, hoe ook genaamd, hieronder mede verstaan huur/koop van een
vervangende zaak, omzet- en/of winstderving, vertragingsschade en stilstand
schade, wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
13.2. Indien de verzekeraar om enige reden niet tot uitkering overgaat, dan wel
de schade niet door verzekering is gedekt, is in alle gevallen de
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van de netto
factuurwaarde van de levering die de vordering van Opdrachtgever tot gevolg
heeft gehad.
13.3. In afwijking van voorgaande leden en onverminderd het bepaalde in artikel
6 van deze Verhuurvoorwaarden aanvaardt Opdrachtnemer geen aansprakelijkheid
voor overschrijding van leveringstermijnen, noch voor bedrijfs- en
gevolgschade, zowel van Opdrachtgever als haar afnemers.
13.4. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eisen van derden op grond van
schade met, door of in verband met het Producten en Diensten.
13.5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien de tekortkoming het gevolg is
van overmacht als bedoeld in artikel 11 van deze Algemene voorwaarden.
13.6. De in deze Algemene voorwaarden opgenomen uitsluitingen c.q. beperkingen
van aansprakelijkheid gelden niet voor zover bewezen wordt dat de schade het
gevolg is van opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of haar leidinggevende
ondergeschikten.
Artikel 14 – Klachten en Geschillen
14.1. Klachten over de geleverde producten of diensten dienen binnen 24 uur na levering schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer.
14.2. Op alle overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.
14.3. Geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met deze algemene voorwaarden of de overeenkomst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in rechtbank Den Haag, locatie Leiden.
Artikel 15 – Privacy en Gegevensverwerking
15.1. Opdrachtnemer verwerkt persoonsgegevens van Opdrachtgever in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
15.2. Opdrachtnemer zal de persoonsgegevens niet aan derden verstrekken, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of Opdrachtnemer hiertoe wettelijk verplicht is.
Artikel 16 – Slotbepalingen
16.1. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. In dat geval zullen Opdrachtnemer en Opdrachtgever in overleg treden om een nieuwe bepaling overeen te komen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.